Menu Zamknij

Samochód elektryczny czy spalinowy – który jest tańszy w eksploatacji?

Wydaje się, że od elektromobilności w Polsce nie ma już odwrotu biorąc pod uwagę światowe trendy oraz politykę klimatyczną Unii Europejskiej. W naszym kraju samochody całkowicie elektryczne wciąż stanowią rzadkość, choć ich udział w całej flocie pojazdów systematycznie rośnie. Dane Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wskazują, że pod koniec maja 2023 r. w naszym kraju było zarejestrowanych około 39 000 samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Fakt, że Polacy coraz częściej spotykają samochód elektryczny na ulicy, prowokuje liczne pytania na temat kosztów jego eksploatacji. W Internecie coraz częściej pojawiają się między innymi pytania o to, ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem elektrycznym. Postanowiliśmy zatem sprawdzić, jaki może być koszt eksploatacji auta elektrycznego.

  • Koszt ładowania auta elektrycznego: wiele zależy od miejsca …
  • Koszty okresowe: ile kosztuje bateria do samochodu elektrycznego
  • Ubezpieczenie samochodu elektrycznego: OC nie będzie droższe

Koszt ładowania auta elektrycznego: wiele zależy od miejsca …

W przypadku samochodu spalinowego, koszty przejechania 100 km zależą głównie od cen benzyny lub oleju napędowego. Jeżeli chodzi o samochód całkowicie elektryczny (BEV), to decydujące będą oczywiście ceny prądu. Auto elektryczne można ładować:

  • bezpośrednio z gniazdka z domu, ale to skutkuje większymi stratami energii przy ładowaniu i konwersji prądu zmiennego na stały już w samochodzie (typowe są straty rzędu 10% – 25%)
  • przy wykorzystaniu dedykowanej ładowarki domowej typu wallbox, która od razu zasila auto prądem stałym i cechuje się niższymi stratami przy ładowaniu (ok. 5% – 10%)
  • z wykorzystaniem komercyjnej ładowarki umieszczonej w miejscu publicznym (straty energii obciążają jej operatora w razie wyboru przez klienta konwersji do prądu stałego)

Jeżeli chcemy odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem elektrycznym, to kluczową kwestią będzie miejsce i sposób ładowania. Posiadacz instalacji fotowoltaicznej z nadwyżkami jest w bardzo dobrej sytuacji, ponieważ nie będzie musiał płacić za kWh prądu. Przypomnijmy, że średnia cena prądu po uwzględnieniu dodatkowych opłat oraz zamrożenia stawek dla mniejszego zużycia wynosi w 2023 r. około 1,00 zł za 1 kWh. Typowy nieduży samochód elektryczny zużywa około 18 kWh na 100 kilometrów. To będzie oznaczało koszt przejechania 100 km (po uwzględnieniu średnich strat ładowania i przeciętnej ceny prądu) wynoszący:

  • przy ładowaniu z gniazdka: 21 zł
  • w razie wykorzystaniu wallboxa (bez doliczenia kosztu ładowarki): 19 zł
  • przy korzystaniu z komercyjnej ładowarki (stawka 2,50 zł/1 kWh dla opcji z konwersją prądu ładowania na stały w ładowarce): 45 zł

Jeżeli przyjmiemy, że spalinowy odpowiednik tego samego auta elektrycznego zużyłby średnio 6 litrów paliwa na 100 kilometrów, to przy cenie benzyny (95 oktanów) wynoszącej 6,50 zł za 1 litr, koszt przejechania 100 km będzie oscylował na poziomie 39 zł. Jak widać, koszt ładowania auta elektrycznego i jego późniejszej eksploatacji zależy mocno od tego, jak często kierowca będzie korzystał z publicznych ładowarek. Trzeba też wziąć pod uwagę ewentualne nadwyżki prądu z fotowoltaiki. Kosztem ich wytworzenia będą nakłady na instalację fotowoltaiczną, ale zostały one zwykle poniesione nie tylko z myślą o ładowaniu auta.

Koszty okresowe: ile kosztuje bateria do samochodu elektrycznego

Wyliczenia stają się bardziej skomplikowane jeśli weźmiemy pod uwagę również koszty związane z serwisem oraz zużyciem samochodu elektrycznego. Chodzi między innymi o odpowiedź na pytania ile kosztuje bateria do samochodu elektrycznego, a także jaki koszt oznacza regeneracja baterii do samochodów elektrycznych. Sama wymiana baterii generuje bardzo duży koszt (wynoszący np. 60 000 zł – 100 000 zł) i jest konieczna w razie jej nieodwracalnego uszkodzenia związanego najczęściej z wypadkiem. Dlatego po wypadkach z udziałem aut elektrycznych skutkujących uszkodzeniami baterii, dość często orzekana jest szkoda całkowita. Natomiast typowa regeneracja baterii do samochodów elektrycznych oznacza koszt na poziomie kilku tysięcy złotych.

Ubezpieczenie samochodu elektrycznego: OC nie będzie droższe

Analiza kosztów jest o wiele mniej złożona w przypadku ubezpieczeń. Ubezpieczenie OC samochodu elektrycznego kosztuje bowiem tyle samo, co w przypadku auta spalinowego o podobnej mocy. Nie zmienia to natomiast faktu, że ten sam kierowca posiadający samochód elektryczny w jednej firmie może zapłacić 2 – 3 razy więcej niż gdzie indziej. Spora zwyżka kosztu ubezpieczenia w tym samym towarzystwie dotyczy natomiast autocasco, ale jest ona związana po prostu z wyższą wartością rynkową auta elektrycznego w stosunku do spalinowego samochodu o podobnych parametrach. Pamiętajmy, że ochrona w ramach autocasco zależy przede wszystkim od wartości rynkowej danego pojazdu.

Analiza ofert ubezpieczeniowych dla osób posiadających samochód elektryczny potwierdza, że stawki proponowane przez ubezpieczycieli za OC i większe pakiety (np. OC + AC + NNW) znacząco się różnią. Różnice rocznej składki między towarzystwami bywają nawet dwukrotne. Warto zatem skorzystać z pomocy dobrego agenta ubezpieczeniowego, bo przepłacanie za podobną ochronę naprawdę nie ma sensu.

Posiadasz samochód elektryczny? Sprawdź, ile może kosztować OC i AC dla Ciebie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button