Grupowe ubezpieczenie to polisa, do której najczęściej można przystąpić w pracy. Może być to ubezpieczenie zdrowotne albo polisa na życie. Wyróżnia się niską ceną i dużym zakresem. Jednak ma też swoje wady. Wobec tego czy grupowe ubezpieczenie w pracy jest opłacalne?
W artykule przeczytasz
- Na czym polega ubezpieczenie grupowe?
- Co obejmuje ubezpieczenie w pracy?
- Kto może przystąpić do ubezpieczenia grupowego?
- Jak długo obowiązuje ochrona z ubezpieczenia?
- Jaki jest koszt ubezpieczenia grupowego w pracy?
- Jakie są wady i zalety ubezpieczenia grupowego?
Na czym polega grupowe ubezpieczenie?
Grupowe ubezpieczenie to dodatkowa polisa, do której można dołączyć najczęściej w zakładzie pracy. Pracodawca podpisuje umowę z wybranym towarzystwem ubezpieczeniowym, dzięki czemu każdy pracownik może w dowolnym momencie zostać objęty dodatkową ochroną ubezpieczeniową. Najczęściej taka opcja proponowana jest nowym pracownikom podczas podpisywania umowy o pracę oraz starszym stażem pracownikom podczas przedłużania umowy. Ubezpieczenie grupowe może być:
- standardową polisą na życie – gwarantującą wypłatę odszkodowania osobom uposażonym w przypadku śmierci ubezpieczonego oraz procentową wypłatę odszkodowania w przypadku trwałego uszczerbku na zdrowiu i/lub niezdolności do pracy,
- prywatnym ubezpieczeniem zdrowotnym – gwarantującym dostęp do prywatnych usług medycznych, za które ubezpieczony nie musi płacić, ponieważ znajdują się one w ofercie polisy.
Grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowotne, podobnie jak indywidualne polisy, objęte jest okresem karencji. To czas, w którym ochrona jeszcze nie obowiązuje, ale składka jest już opłacana. Ponieważ ubezpieczenie grupowe musi odpowiadać potrzebom wszystkich pracowników, nie znajdziemy w nim spersonalizowanych przypadków, np. chorób przewlekłych. Z tego powodu oferty ubezpieczeń grupowych uznawane są za mocno “okrojone”. Nie zmienia to faktu, że mają też swoje zalety!
Ubezpieczenie w pracy – co obejmuje?
Grupowe ubezpieczenie na życie oraz zdrowotne może obejmować:
- darmowe wizyty u lekarzy specjalistów w całej Polsce,
- szybki dostęp do nich – większość TU gwarantuje wizytę u lekarza w ciągu maks. 4 dni od zgłoszenia potrzeby,
- brak konieczności skierowania do specjalisty – można umówić się od razu do lekarza wybranej specjalizacji,
- darmowe badania, takie jak USG, prowadzenie ciąży, przeglądy dentystyczne i inne,
- darmowe szczepienia,
- domowe wizyty lekarskie,
- wypłatę odszkodowania w razie trwałego uszczerbku na zdrowiu i śmierci osoby ubezpieczonej,
- inne przypadki.
Każde towarzystwo ubezpieczeniowe samodzielnie określa zakres świadczeń medycznych. To, do czego konkretnie będziemy mieć dostęp i prawa, będzie zależało od wybranej przez nas oferty.
Kto może przystąpić do ubezpieczenia grupowego?
Z ubezpieczenia grupowego mogą korzystać zarówno pracownicy, jak i ich bliscy. Jeśli dopiszemy do ubezpieczenia członka rodziny, będzie to oznaczało zwiększoną cenę składki.
Ubezpieczenia grupowe zazwyczaj nie posiadają ograniczeń wiekowych. W związku z tym do polisy w pracy możemy dopisać nawet pełnoletnie dzieci. Dla towarzystwa ubezpieczeniowego liczy się przede wszystkim regularność opłacania składki. Ubezpieczony nie musi się o to martwić, ponieważ jej równowartość jest odliczana z jego wypłaty. W praktyce oznacza to mniejsze wynagrodzenie i jednocześnie zdjęcie z kogoś obowiązku pamiętania o płatnościach.
Jak długo obowiązuje ochrona z grupowego ubezpieczenia?
Umowa ubezpieczeniowa zazwyczaj podpisywana jest na 12 miesięcy. Po czym czasie można ją przedłużyć lub z niej zrezygnować. Co ważne, z polisy grupowej można zrezygnować w każdym momencie. Należy jednak pamiętać o okresie wypowiedzenia. Z reguły trwa on miesiąc. Jeśli damy znać pracodawcy, że rezygnujemy z ubezpieczenia grupowego, to w następnym miesiącu pobierze on z naszego wynagrodzenia równowartość składki po raz ostatni.
Podczas zwalniania się z firmy lub przejścia na emeryturę można zrezygnować z ubezpieczenia grupowego, ale nie trzeba. Ubezpieczyciel może zaproponować nam nowe ubezpieczenie, które tym razem będzie kontynuowane na indywidualnych zasadach. W tym przypadku będziemy musieli pamiętać o samodzielnym opłacaniu składki.
Ile kosztuje grupowe ubezpieczenie w pracy?
Grupowe ubezpieczenie uznawane jest za bardzo korzystne i dostępne “na każdą kieszeń”. Wynika to z faktu, że na jego zakup każdy pracownik powinien móc sobie pozwolić, niezależnie od zarobków. Zazwyczaj za podstawowe ubezpieczenie na życie w pracy zapłacimy ok. 50 – 100 zł miesięcznie. Z kolei za grupowe ubezpieczenie zdrowotne możemy zapłacić od 10 do 100 zł (raz na miesiąc).
Oczywiście z powodzeniem da się znaleźć droższe i tańsze oferty. Wszystko zależy od indywidualnych ustaleń TU i naszego pracodawcy. Jedno jest niezmienne: podanych przez pracodawcę cen nie można negocjować. Firma jest już zobowiązana umową z TU.
Ubezpieczenie grupowe w pracy – wady i zalety
Grupowe ubezpieczenie zdrowotne – zalety:
- Szybki dostęp do lekarzy specjalistów i usług medycznych.
- Brak konieczności szukania dopasowanej oferty indywidualnej (jeśli warunki polisy grupowej nam odpowiadają).
- Brak konieczności pamiętania o regularnych płatnościach, obowiązek znajduje się po stronie pracodawcy.
- Niska cena.
Wady grupowego ubezpieczenia zdrowotnego w pracy:
- Jest to ubezpieczenie dopasowane do dużej grupy osób, dlatego zawsze będzie opowiadało na indywidualne potrzeby jednej osoby.
- Zdarza się, że czas oczekiwania na konsultację lekarską lub usługę medyczną jest o kilka dni dłuższy niż zakładany w umowie. Wynika to z dużego obłożenia lekarzy specjalistów.
- Brak możliwości rozszerzenia ubezpieczenia o konkretne przypadki.
- Ubezpieczenie korzystne tylko na czas pracy w danej firmie, po zmianie pracy kontynuacja często jest możliwa, ale na gorszych warunkach
To, czy ubezpieczenie grupowe się opłaca, zależy od ceny i ogólnych warunków ubezpieczenia – zakresu usług medycznych. Należy dokładnie przeanalizować OWU, porównać warunki z ceną, a następnie podjąć decyzję o przystąpieniu do polisy grupowej.