Menu Zamknij

Bezpłatne autostrady A2 i A4: Dostępne dla wybranych, nie dla każdego!


W drugiej połowie 2023 roku kierowcy samochodów osobowych i motocykli zostali zwolnieni z opłat za przejazd niektórymi odcinkami autostrad A2, A4 i A1. Dla tej uprzywilejowanej grupy, płatnych dróg w Polsce zostało już niewiele. Na 1850 kilometrów wszystkich autostrad płacić trzeba za przejazd około 300 kilometrów. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada, że i to ulegnie zmianie.

Zgodnie z instrukcją otrzymaną z Ministerstwa Infrastruktury, od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku wszystkie pojazdy kategorii 1 i 1A będą nadal zwolnione z opłat za przejazd autostradą A1.

W lipcu 2023 roku użytkownicy aut osobowych, motocykli oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony zostali zwolnieni z opłaty za przejazd autostradą A2 na odcinku Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica. Od września 2023 do końca 2024 roku darmowy przejazd na autostradzie A1 – odcinek Toruń – Gdańsk przysługuje kierowcom motocykli i pojazdów samochodowych o dwóch osiach.

Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że nie planuje przedłużenia koncesji na autostrady A4 i A2. Po wygaśnięciu umów przejdą one w zarząd GDDKiA, co poskutkuje zniesieniem opłat dla pojazdów osobowych oraz motocykli.

W 2024 roku na 1850 km łącznej długości wszystkich autostrad, użytkownicy motocykli i aut osobowych płacą tylko za przejazd ok. 300 km. Opłata za przejazd autostradami nadal jest pobierana od pojazdów samochodowych i zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów.


Jak długo więc będziemy musieli zaczekać na kolejne bezpłatne autostrady w Polsce?

Umowa koncesyjna dotycząca A4 Katowice – Kraków wygaśnie w marcu 2027 roku. Natomiast w 2037 roku wygasną umowy koncesyjne na autostradę A2 Świecko – Nowy Tomyśl – Konin.

Jakie autostrady mamy w Polsce?

W zdecydowanej większości autostradami w Polsce zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Łączna długość autostrad wynosi 1849,2 km, z czego 465 km to odcinki koncesyjne.

Najczęściej wymieniane przez kierowców są trzy najdłuższe autostrady: A1, A2 i A4. Jednak istnieje znacznie więcej dróg zaliczanych do tej kategorii. Poniżej prezentujemy listę wszystkich polskich autostrad:

  • Autostrada A1 “bursztynowa” – trasa o długości 568 km, biegnie z Rusocina do czeskiej granicy i przebiega m.in. przez: Toruń, Łódź, Częstochowę i Katowice. Zarządza nią GDDKiA oraz prywatny właściciel Gdańsk Transport Company (północny odcinek koncesyjny Rusocin – Nowa Wieś).
  • Autostrada A2 “autostrada wolności” lub “autostrada Wielkopolska” – docelowo połączy granicę z Niemcami (na wysokości Świecka) z granicą z Białorusią. Ostatni odcinek nie jest jednak jeszcze ukończony – A2 kończy się za Warszawą i przechodzi w drogę krajową nr 2. Autostradą Wielkopolską, podobnie jak A1, kontroluje dwóch zarządców: GDDKiA, a na odcinku Konin – Świecko (z wyłączeniem odcinka pomiędzy węzłami Poznań Zachód i Poznań Wschód) prywatny koncesjonariusz Autostrada Wielkopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A.
  • Autostrada A4 – biegnie od granicy niemieckiej w Jędrzychowicach do granicy z Ukrainą w Korczowej, m.in. przez Wrocław, Katowice, Kraków i Tarnów. Zarządzają nią Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz na odcinku Katowice – Kraków: Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
  • Autostrada A6 – w praktyce obwodnica Szczecina i połączenie granicy Polski z Niemcami w Kołbaskowie z drogą ekspresową S3.
  • Autostrada A8 – obwodnica Wrocławia, która biegnie od autostrady A4 do dzielnicy Psie Pole.
  • Autostrada A18 – krótki odcinek łączący A4 z granicą państwa z Niemcami w Olszynie (dalej z niemiecką autostradą A15 w kierunku Berlina).


Jak zatem skorzystać z ulgi za przejazd bezpłatną autostradą A1 i A2 Konin-Stryków?

Jeśli chodzi o autostradę A1, która jest zarządzana obecnie przez Gdańsk Transport Company S.A., prawo do bezpłatnego przejazdu przysługuje na podstawie tzw. biletu zerowego. Wystarczy pobrać taki bilet przy wjeździe na autostradę, a następnie wręczyć go inkasentowi przy zjeździe.

Natomiast dla kierowców zarejestrowanych w systemie AmberGO, sytuacja wygląda nieco inaczej. System ten pozwala na identyfikację numerów rejestracyjnych pojazdu, więc nie jest konieczne pobieranie biletu. Kierowcy mogą po prostu podjechać pod szlaban na zjeździe, a po zapaleniu się zielonej lampki kontynuować podróż bez naliczenia opłaty.

W przypadku darmowego odcinka autostrady A4 zarządzanego przez GDDKiA, skorzystanie z ulgi nie wymaga dodatkowych działań ze strony kierowcy. System e-Toll zarejestruje wjazd pojazdu na dany odcinek, nie pobierając opłaty ani nie naliczając kary dla kierowcy. Podobnie będzie w przypadku przejazdu darmowego odcinka na A2 – prawo do ulgi zostanie przyznane na podstawie odczytu z kamery.

Źródło: Rankomat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button